Commodores varumärke


HISTORIEN OM VARUMÄRKET COMMODORE

Text skriven av: Patrik Gahm


Den här historien handlar inte om hela företaget Commodore utan om själva varumärket, logotypen. Ni vet det klassiska C:et som sedan kom att kallas “chicken lips”.

Commodore Business Machines (CBM) grundades av Jack Tramiel redan 1954 i Toronto, Kanada. Jack Tramiel föddes i Polen och var en överlevare från Auschwitz. Företagets affärsidé från början var att reparera skrivmaskiner men kom senare att även tillverka skrivmaskiner, räknemaskiner och kontorsutrustning. Det var först på 70-talet som Tramiel satsade på persondatorer och “the rest is history”. Trots att Commodores varumärke var topp 100 i världen under nästan hela 80-talet så slutade sagan den 29 april 1994 när Commodore gick i konkurs.

Fram till 1965 hade Commodore flera olika logotyper, lite blandat beroende på produkt och vilket land produkten skulle säljas.

Här nedan följer tre exempel på Commodores tidiga logotyper. Klicka gärna på bilderna för att se maskinerna i sin helhet.

Men 1965 föddes det klassiska commodoretecknet. Det var den Kanadensiska grafiska designern Chris Yaneff som ritade logotypen. Han ritade senare även den klassiska Atari-loggan. Kanske började kriget Commodore vs Atari redan här?

Det klassiska C= “chicken lips” har varit i princip oförändrat under årens lopp (vilket är ovanligt för logotyper).  Sedan har företaget Commodore testat massor av olika logotyper för olika produkter och tjänster. Se bara på den sk “rainbow”-logotypen för C64 eller VIC-20-logotypen. Det finns också flera olika Amiga-logotyper.

När Commodore International Ltd gick i konkurs den 29 april 1994 så blev det såklart huggsexa om konkursboet. Framförallt så var tekniken och alla patent bakom Amigan riktigt hett men även rättigheter för olika ROM och andra chip, programvaror etc. Men själva varumärket var inte lika intressant. Det brukar bli så vid en konkurs.

1995 var konkursen klar och den tyska datortillverkaren Escom fick det vinnande budet på Commodores konkursbo, däribland alla varumärken. Escom delade upp delarna så Amiga blev en del och varumärket Commodore en annan. De betalade 14 miljoner US$ för alltihop. Escom satsade stort och lanserade PC datorer under varumärket Commodore och såklart flera Amiga modeller (inga nya modeller utan mestadels Amiga 1200 och 4000). De växte snabbt, lite för snabbt faktiskt, och 1996 gick de i konkurs.

Escoms konkursbo med Commodores varumärken och patent köptes 1997 upp av den Nederländska datortillverkaren Tulip Computers och Amiga-patent och varumärken kring Amiga köptes av den Amerikanska datortillverkaren Gateway 2000 (ni vet de som gjorde reklam med mycket kossor). Så här delades Commodore-varumärket (chicken lips) och Amiga-delen. Amiga-delen hamnade sedermera hos Cloanto som ännu vårdar varumärket.

Tulip gjorde ett försök år 2004 att lansera ett antal produkter med olika Commodore-namn men det gick inte så bra så 2005 sålde Tulip varumärket Commodore till Yeahronimo Media Ventures, som direkt bytte namn till Commodore International Corporation. Nu var tanken att Commodore återigen skulle bli ett välkänt varumärke jorden runt. De lanserade olika prylar med Commodore-logotypen på men det gick inte så lysande som de hade hoppats. De licensierade ut varumärket lite här och där under dessa år för att få igen lite av de 22 miljoner US$ de betalat till Tulip.

2009 bytte CIC namn till ReUnite Investment och köpte det Hong Kong-baserade företaget Asiarim. Här börjar det snurra runt lite kring vem som ägde varumärket Commodore, flera olika transaktioner mellan olika bolag, dotterbolag, stiftelser osv gör det svårutrett. Men grunden är att ett dotterföretag till Asiarim C= Holdings som Asiarim senare sålde till ett företag som heter Commodore Licensing B.V, som också är ett dotterföretag till Asiarim. Här sitter nu olika personer i styrelsen och i ledningsgruppen som ännu idag äger varumärket Commodore. Under 2011 säljer Asiarim sitt företag Commodore Licensing B.V men fortsätter att hävda att de äger varumärket. Denna tvist avgörs i domstolen i New York i december 2013 som säger att de nya ägarna har alla rättigheter till Commodore varumärket. Detta företag heter då Commodore Corporation men byter namn till Polabe Holding N.V som har sin bas på Aruba och styrs av en förvaltningsfond som heter IMC International Management & Trust Company N.V som egentligen bara är ett företag som sköter om andra företag och skyddar deras varumärken etc. Under 2021 har ett nytt företag som heter Commodore Corporation B.V bildats och köpt alla rättigheter från Polabe Holding N.V.

Allt detta fick vi i Svenska Commodoreklubben reda ut och leta oss fram till för att få tag i rätt person att förhandla fram ett licensavtal med. Från den 20 juni 2021 har Svenska Commodoreklubben ett exklusivt licensavtal som ger SCK rätten att använda namnet Commodore, commodore logotypen samt chicken lips-varumärket i SCK:s egen logotyp i alla färger. Samt icke exklusivt använda oss av varumärket Commodore inkl. chicken lips-märket för att marknadsföra Svenska Commodoreklubben. Detta gäller i hela världen.

Detta öppnar stora möjligheter för Svenska Commodoreklubben att marknadsföra och sälja produkter med varumärket. SCK är också den enda svenska partnern som har ett avtal som ger rätt till att använda Commodores varumärken.